Nieuwe Van Gogh NP Wandelroute geopend in Tilburg

Ontdek de omgeving waar de jonge Vincent tekenlessen kreeg

Tilburg, 18 oktober 2022 – Vandaag is de nieuwste Van Gogh NP wandelroute geopend in Van Gogh Nationaal Park. Wandelaars treden in de voetsporen van Van Gogh met de nieuwe wandelroute in Tilburg en ontdekken de omgeving waar de jonge Vincent tekenlessen kreeg. De opening van de route vond plaats bij Huize Moerenburg, in het groene buitengebied aan de rand van Landschapspark Moerenburg-Koningshoeven. Dorien Verschuijten van VisitBrabant Routebureau opende samen met Frank van den Eijnden, Operationeel directeur Van Gogh Nationaal Park de route door symbolisch het routepaaltje in de grond te slaan. De route is de vierde route in een reeks van vijf wandelingen die VisitBrabant Routebureau ontwikkelt in opdracht van Van Gogh Nationaal Park.

Van Gogh in Tilburg
Van Gogh woonde zo’n 1.5 jaar in Tilburg. Hier krijgt hij in 1866 zijn eerste tekenlessen. Als Van Gogh op 13-jarige leeftijd in de stad aankomt, telt Tilburg ongeveer 18.500 inwoners. De spoorlijn Tilburg-Breda en het station zijn net drie jaar oud en in deze tijd was het Wilhelminakanaal nog niet gegraven. In de direct omgeving van Tilburg ligt net als toen het bekenlandschap van de Leij en de Voorste Stroom, met zijn kleine akkers en knotwilgen, karakteristiek voor het latere werk van Van Gogh. Met deze route wandel je de stad uit, zo het groen in.

“Ik kan soms zoo verlangen naar landschap te maken, net als naar een verre wandeling om eens op te frisschen en ik zie in de heele natuur, b.v. in boomen, expressie en als ’t ware een ziel. Een rij knotwilgen heeft iets van een processie weesmannen soms.” (uit een brief van Vincent aan broer Theo, Den Haag, december 1882).

Langs de route
De route voert  bezoekers o.a. langs de Korvelse Waterloop en door een typisch 19de eeuws Brabants landschap met beken, akkers en vennen. Het pad slingert via het Schaapsven voorbij de oevers van het Galgeven langs de De Rendierhoeve, een voormalig neogotisch klooster uit 1903 waar meer dan honderd jaar geleden Franse Trappisteninnen huisden. Ook Abdij Onze Lieve Vrouw van Koningshoeven ligt op de route; hier brouwen monniken nog steeds La Trappe. Vanaf Uitkijktoren De Nieuwe Herdgang zien wandelaars hoe in Landschapspark Moerenburg-Koningshoeven de natuur met de stad is vervlochten.

Wethouder Rik Grashoff van gemeente Tilburg, helaas wegens omstandigheden last-minute verhinderd om bij de opening aanwezig te zijn, noemt de wandelroutes een waardevolle aanvulling op het wandel- en fietsroute netwerk van de regio. "Het nodigt Tilburgers uit om dichtbij huis van de aanwezige natuur te genieten, ervan te leren en deze ook te waarborgen. We zijn in Tilburg constant bezig met natuurontwikkeling, versterken van flora en fauna, en stimuleren van duurzame energie. Deze thema’s komen terug en zijn voelbaar in de route die we vandaag hebben geopend”, aldus Grashoff.

De vrijwilligers van Stichting de Duurzaamheidsvallei werken hard aan het verduurzamen van het gebied tussen Moerenburg (Tilburg) en Durendael (Oisterwijk) langs de Voorste Stroom. Ze zorgen er voor natuurontwikkeling, het versterken van flora en fauna en het stimuleren van duurzame energie. Bovendien legt de Stichting wandelpaden aan. Via gidsen en de informatiepanelen die je aan de route tegenkomt, worden de verhalen over natuur en cultuur in dit gebied gedeeld.

Praktische informatie
De wandelroute is uitgezet over het wandelknooppuntensysteem in Brabant en is te herkennen aan de schildjes met opschrift ‘Van Gogh Nationaal Park’, aangebracht op de bekende knooppuntpaaltjes De routes zijn te downloaden via routesinbrabant.nl. Fysieke wandelkaarten zijn te bestellen via webshop.visitbrabant.com

Duurzaam toerisme
Van Gogh Nationaal Park heeft de ambitie om in het gehele gebied meer dan 1000 km onverharde wandelpaden te realiseren. Dit past in een breder programma voor duurzaam toerisme. Uitgangspunt is daarbij dat het voor bewoners en bezoekers in dit gebied aantrekkelijker moet worden om vanaf de ‘eigen’ voordeur te genieten van het landschap. Zo wordt de bezoekdruk gespreid en worden populaire en kwetsbare natuurgebieden ontzien. Met de Van Gogh wandelroutes breidt VisitBrabant Routebureau zijn collectie hoogkwalitatieve belevingsroutes, opgebouwd rond Brabantse verhalen en thema’s, verder uit. In februari 2022 werd de eerste wandelroute geopend in Nuenen en in juni volgden de routes in Etten-Leur en Zundert. De vijfde Van Gogh NP Wandelroute wordt in Helvoirt gerealiseerd.

Frank van den Eijnden, Operationeel directeur van Van Gogh Nationaal Park: “Inmiddels werken we met 70 organisaties samen aan de ambitieuze plannen voor Van Gogh Nationaal Park. Met deze route verbinden we niet alleen de stad met de natuur maar leggen we ook de verbinding tussen de activiteiten van Stichting Duurzaamheidsvallei, Het Groene Woud en de groene agenda’s van Tilburg en Oisterwijk”.

Over Van Gogh Nationaal Park
Van Gogh Nationaal Park is een brede beweging van overheden, organisaties, instellingen, bedrijfsleven en toerisme in Brabant. Samen met inwoners en burgerinitiatieven zetten zij zich in voor de versterking van de natuur en het landschap. Met groen tot in het hart van steden en dorpen; en met vitaal boerenland midden in een economisch krachtige regio. Zo bouwen ze aan het landschap van de toekomst, geïnspireerd door het lef en de verbeeldingskracht van Vincent Van Gogh — die er opgroeide.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie:
Voor meer HR-beeldmateriaal van en informatie over de Van Gogh wandelroute Tilburg neem contact op met VisitBrabant Routebureau via info@routesinbrabant.nl of 0800-405 00 50 (tijdens kantooruren). Lijkt het je leuk om de wandelroute zelf te beleven? Laat het ons weten!

Voor meer informatie over Van Gogh Nationaal Park, neem contact op met Frank van den Eijnden, operationeel directeur Van Gogh Nationaal Park via frank@vangoghnationaalpark.nl of 06 - 53 63 05 36.

Over VisitBrabant Routebureau
VisitBrabant Routebureau is, samen met haar partners, verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van alle knooppuntroutes in Noord-Brabant in opdracht van provincie en gemeenten. Daarnaast ontwikkelt VisitBrabant Routebureau (routesinbrabant.nl) nieuwe thematische belevingsroutes en zorgt zij voor de promotie van Brabant als dé routeprovincie van Nederland. VisitBrabant Routebureau is onderdeel van VisitBrabant, de marketingorganisatie van destinatie Noord-Brabant.

Over Van Gogh Brabant
Vincent van Gogh werd in 1853 geboren in Brabant, in het zuiden van Nederland. De Brabantse locaties waar hij heeft gewoond en gewerkt, hebben hun krachten gebundeld onder de naam Van Gogh Brabant (vangoghbrabant.com). Vier Van Goghlocaties, 40 Van Gogh Monumenten en de presentatie met originele werken in Het Noordbrabants Museum vertellen zijn levensreis. Bezoekers leren Vincent van dichtbij kennen: van zijn kindertijd in Zundert, tot de start van zijn carrière in Etten, van tekenles in Tilburg tot zijn eerste meesterwerk in Nuenen.