Bijzondere avondvoorstelling ‘Crossing Time’ in voormalig Kamp Vught

Oisterwijk, 19 oktober 2023 - Brabant Herinnert presenteert ‘Crossing Time’ in Nationaal Monument Kamp Vught. Een indrukwekkende beleving waarbij de bezoeker door sterke beelden, licht en geluid omringd wordt. Het doel van de voorstelling op deze locatie is om bezoekers ervan bewust te maken dat de thema’s die hier 80 jaar geleden speelden, bij gevangenen, bewakers en omwonenden, nog steeds actueel zijn. Dit meeslepende schouwspel van Beeldjutters en Theatermachine nodigt uit tot nadenken en parallellen te trekken tussen heden en verleden.

Crossing Time is een 30 minuten durende avondvoorstelling die vanaf 17 november plaatsvindt op het buitenterrein van Nationaal Monument Kamp Vught. De voorstellingen beginnen om 19.00, 19.30 en 20.00 uur. Voorafgaand verzamelen bezoekers zich in de ontvangstruimte voor een korte proloog van kunstenaar Renee van Bavel. Tijdens de theatrale act ‘Wij zijn zij’ worden er briefjes voorgelezen die vanuit Kamp Vught zijn verstuurd. Voor data, tijden en tickets kijk op Crossing Time | Brabant Herinnert.

Bepaal zélf welke rol je wil aannemen
In de vroege avond, al wandelend over het terrein van Nationaal Monument Kamp Vught, word je ondergedompeld in een meeslepende audiovisuele voorstelling van licht en donker. Jouw schaduw wordt onderdeel van geprojecteerde schaduwen van mensen. In de verte hoor je geluiden. Door van standpunt of perspectief te wisselen bepaal je zelf de rol die je wilt aannemen. Kies je voor een afstandelijke blik of maak je liever deel uit van deze carrousel van licht en beweging?

Beeldjutters en De Theatermachine
De makers van het werk hebben zelf de oorlog niet meegemaakt. Ze stelden zichzelf de volgende vragen bij de totstandkoming: “Vrijheid herdenken in onze huidige tijd, hoe doe je dat? Hoe overbrug je de kloof tussen een keiharde realiteit en menselijke maat?” Crossing Time nodigt uit tot nadenken en geeft ruimte om op zoek te gaan naar de kern van het onzegbare en ondenkbare.

Beeldjutters is ontstaan uit een samenwerking van Julian van Buul en Vincent Vriens. Sinds het eerste project werken ze samen met componist en audiojutter Joost van Dijk. Hun projecten laten zich nog het beste omschrijven als ‘visuele poëzie’. Speciaal voor Crossing Time werkt Beeldjutters samen met lichtontwerper Isabel Nielen van Theatermachine, een collectief van drie lichtontwerpers.

Crossing Time Nationaal Monument Kamp Vught

Crossing Time is één van een serie projecten van Brabant Herinnert in opmars naar het Brabantbrede culturele programma ‘Brabant Brug naar Vrijheid’ dat in 2024-2025 wordt uitgerold. In dat jaar viert en herdenkt Nederland dat zij 80 jaar geleden bevrijd werd. Crossing Time was al één van de kunstvoorstellingen van het culturele programma ‘De Kunst van Vrijheid’ rondom de herdenking en viering van 75 jaar vrijheid in Brabant. Wegens de eerste lockdown van de coronapandemie werd de programmering echter abrupt worden afgebroken. Nu, drie jaar later, met de herdenking en viering van 80 jaar in het vooruitzicht, presenteert Brabant Herinnert deze unieke voorstelling alsnog in Nationaal Monument Kamp Vught.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie;
Wilt u een van de voorstellingen bijwonen of wilt u meer informatie over dit bericht, neem dan contact op met Floortje Goenee via floortje@brabantherinnert.nl of 06 - 15 16 57 38 | www.brabantherinnert.nl.
Meer (video)beeldmateriaal is op aanvraag beschikbaar.

Extra informatie
De persopening van Crossing Time vindt plaats op dinsdag 14 november. Voor meer details of persgerelateerde vragen kun je een mail sturen naar floortje@brabantherinnert.nl

Nationaal Monument Kamp Vught
Lunettenlaan 600, 5263 NT Vught
www.nmkampvught.nl
Let op: wegomleiding t/m oktober

Over Brabant Herinnert
Brabant Herinnert wil samen met musea, gemeenten en vele anderen blijven begrijpen wat de Tweede Wereldoorlog betekende, betekent en zal betekenen voor Brabant en Brabanders. Persoonlijke, levensveranderende verhalen staan hierin centraal; over WOII, oorlogservaringen en wat vrijheid betekent. Geschiedenis die verankerd is op een plek, hier in Brabant.

Brabant Herinnert vindt die verhalen, belicht deze opnieuw en verbindt al die vertellingen aan gelijksoortige thema’s en vraagstukken die Brabant en Brabanders vandaag bezighouden. Het publiek vertelt en deelt mee. Hierbij heeft Brabant Herinnert extra aandacht voor diversiteit, inclusiviteit en de rol die jongeren in deze nieuwe storytelling kunnen spelen.

Stichting Crossroads Brabant ’40- ’45 heeft Brabant Herinnert is ontwikkeld in samenwerking met Provincie Noord-Brabant, Nationaal Monument Kamp Vught, Oorlogsmuseum Overloon, Maczek Memorial Breda, Stichting Bevrijding Brabantse Wal, Museum Bevrijdende Vleugels, Liberation Route Europe, BUas, Fontys Hogescholen, Erfgoed Brabant, VisitBrabant en vele anderen.